fredag 28. februar 2014

Hverdagskjole av Hverdagsjakka

Siden jeg bruker veldig lite jakker og samtidig likte Hverdagsjakka veldig godt, fant jeg ut at jeg ville strikke en kjole av den i stedet. I og med at det er top-down så er det jo bare å fortsette å strikke rundt og rundt :)

Mønsteret på jakka sto i første nr av Familien som kom ut i år og den har blitt en stor slager, jeg har inntrykk av at nesten alle strikker denne jakka og det er jo ikke noe rart, den er både fin å se på og god i fasongen. Det er Pinneguri som har designet denne også, og vi kjenner vel alle den herlige Sinnasaujakka som hun designet.



Jeg strikket stripedelen etter mønsteret så lang jeg ville ha den og så felte jeg av knappestolpene og la opp 5 nye masker og fortsatte så med skjørtet. Når det gjelder økningene på skjørtet så telte jeg noen m inn fra sidemerket både på for- og bakstykke og satte nye merker der. Jeg foretrekker å øke på den måten istedet for å øke i siden. Så økte jeg en maske på hver side av disse nye merkene, totalt 8 m,  ca. hver 16. omg for jeg ville ha litt vidde i skjørtet. Når det gjelder lommene så brukte jeg en instruksjonsvideo fra Drops, de har noen greie videoer når det gjelder lommer. Jeg måtte bare tenke speilvendt i og med at det top-down.

Kjolen er strikket av Kauni i fargene lys grå og EM på pinne 3. Det gikk med 94 gr av den røde og 380 av lysgrå.

21 kommentarer:

Kludemutter sa...

Den er skøn ;)
Lige til at flytte ind i.

Vibbedille sa...

Lekker og smart kjole ;)
Skikkelig kul ble du ;)

KOS deg og ha ei herlige helg ;)

Klem Vibbedille ;)

Bundingen sa...

Gratulerer med ny, fin kjole! Denne kledde du kjempegodt! Så kjekt å kunne forandre litt på et mønster og få en fin kjole.

God fredagskveld!

Klem fra Ingunn

linda sa...

Så fin den hverdagskjolen var! Også så fine bilder av deg:) Ser ut som du virkelig koste deg med de firbeinte:)

Lisbeths Verden sa...

Så artig den ble som kjole, kjempefin :)

Birgitte sa...

Det var en fin vri på den populære jakka! Viktig å gjøre mønsteret om til noe man bruker. Er det dvergschnauzere som sniker seg med på bildet? Nydelige begge to:) Mitt lille firbeinte nøste sover godt på sofaen nå:)

Quiltefeen sa...

Den kjolen ble alldeles nydelig! Den skal jeg legge meg på minnet.. :-)
Kjempefin blogg du har, så mye flott du har laget. Her kommer jeg gjerne innom igjen, og legger deg til i blogglista mi.
Ønsker deg en riktig god helg!
Kristin

Siddis back home sa...

ÅÅ, så kjempeflott kjole, så fint den passet deg!

Barwitzki sa...

Så hyggelig er din nye kjole. Veldig fin har du strikt med liten lommer. Søte leker-hunder :-)
Søndagshilsener til deg Wigdia.
Klem fra Viola.

LisaM sa...

Kjempefin Wigdis!
Håper du har hatt en fin helg!:)

Mitt lille roterom sa...

Så nydelig kjole!
Lekker!

Ha ei fin marsuke :)

Randi sa...

Er imponert over at du forvandlet en jakke til kjole.
Tror nok den kommer til å bli flittig brukt.

Linn sa...

Ojojo, FOR en ide!! Denlikte jeg godt,og nå vet jeg hva som kommer til å skje til neste vinter...DA blir detkjole på meg også!!

to vrange sa...

Den ble kjempeflott!

ANNEPÅLANDET sa...

Så veldig fin kjole! Og den sitter så flott på deg. Imponert!

Kirsti sa...

For en utrolig flott kjole! Dette var en herlig vri på hverdagsjakka! Legger meg til som følger jeg:)

Wims sa...

Knallfin kjolevri. Den ble helt rå. Og du er jo helt rå. Knallfine sammen er dere :0)

Stine sa...

Så herlig vri! Mye fint på bloggen din, du må følges :)

AnnetteK sa...

Så utrolig lekker!!

Monstermønster sa...

Den ble utrolig fin! Og så smart løsning!

angelina sa...

beautiful ! i want to make one, will the pattern be in english?